Het Grote VOC Cannabis Jaaroverzicht 2018

253

Voor cannabisactivisten en liefhebbers van de plant was 2018 een jaar vol hoopvolle verandering en historische mijlpalen. Cannabis werd legaal in Californië, in Canada en in Zuid Afrika. Mexico legaliseert binnen enkele maanden zowel medicinale als recreatieve cannabis, een stap die Luxemburg als eerste Europese land wil gaan zetten. Trump legaliseerde hennep en op Tweede Kerstdag verraste Thailand de wereld door als eerste land in Azië medicinale cannabis te legaliseren.

In Nederland domineerde het wietexperiment van Rutte III het nieuws, even los van het buitengewoon succesvol gebleken frame “ondermijning”. Nieuwsuur-journalist Bas Haan kwam opnieuw met brisante onthullingen, deze keer over het Bureau Medicinale Cannabis. We vierden voor het laatst Cannabis Bevrijdingsdag in 2018 en we vergaderden met het VOC in Tilburg, Zwolle, Utrecht, Nijmegen, Den Haag, Groningen, Eindhoven en Amsterdam. Dit en nog veel meer is terug te vinden in het Grote VOC Cannabis Jaaroverzicht 2018.

Het bestuur van de stichting VOC wil iedereen bedanken die zich in het afgelopen jaar heeft ingezet om de plant te bevrijden. Met een donatie, als vrijwilliger op Cannabis Bevrijdingsdag, als deelnemer of gastvrouw/heer voor de maandelijkse VOC vergadering of op welke manier dan ook. Op naar 2019, op naar het einde van het vervloekte cannabisverbod!

Het Grote VOC Cannabis Jaaroverzicht 2018

Kees Hoekert (Foto: www.keeshoekert.nl)

JANUARI
1 januari: Cannabisminnend Nederland verneemt dat op Oudjaarsdag Kees Hoekert, “Vader van de Nederwiet” en oprichter van de Lowlands Weed Company, is overleden, 88 jaar oud. In de Volkskrant schrijft Jaap Stam: “Met zijn acties en de daaruit voortvloeiende rechtszaken dwong Kees Hoekert in de jaren zestig en zeventig het Nederlandse gedoogbeleid van softdrugs af.”
1 januari: In Californië, de eerste Amerikaanse staat die medicinale cannabis legaliseerde (1996), is nu ook adult use legaal. Met 39 miljoen inwoners is Californië de grootste staat qua bevolking en de zesde economie ter wereld.
17 januari: Nieuwjaarsbijeenkomst van het Platform Cannabisondernemingen (PCN) in Tilburg, met als speciale gasten Dries van Agt en Vera Bergkamp. “

Zie verder de Bron: